Nieuws

INZET vraagt actieplan naar aanleiding van jaarrapport over schuldbemiddeling

Op de agenda van de OCMW-raad van 23 februari 2021 stond de rapportering over het aantal dossiers schuldbemiddeling in de gemeente. Daaruit blijkt dat het aantal schuldbemiddelingsdossiers stijgt, dat de betrokken inwoners uit alle lagen van de bevolking komen en dat de bedragen ook hoger worden.

Uit het rapport werden door de bevoegde schepen een aantal markante vaststellingen geciteerd over het stijgend aantal dossiers en het profiel van de cliënten. Gevraagd naar de acties die de gemeente ter zake plant antwoordde de schepen algemeen met ‘onze taal leren’, ‘onderwijs afwerken’ en ‘werk zoeken’. Het ontbrak echter aan concrete maatregelen.

Raadslid Marijke De Vis drong er daarom op aan om de OCMW-raadsleden te informeren over de concrete plannen, te meer omdat ook werd verteld dat de gemeente momenteel nog geen grote invloed ziet van de coronacrisis, doch dat die pas later (de komende maanden, jaar) zal duidelijk worden. De bevoegde schepen beloofde ons alvast om het actieplan tijdens een van de komende OCMW-raden toe te lichten.

Kaartjesactie: laat een postkaartje met jouw boodschap gratis bezorgen bij iemand die je mist

Corona treft ons allen hard. In deze barre tijden moeten we de mensen die we graag zien al veel te lang missen. Zowel jong als iets ouder hunkert naar meer sociaal contact. Het sociale leven van heel veel mensen is ondertussen al vele maanden zeer beperkt. Stilaan snakken we naar de vertrouwde uitstapjes, dat gezellig bezoekje en die hartverwarmende knuffel. Maar we moeten nog even volhouden!

Zelfs als we elkaar niet kunnen vastpakken willen we mensen dichter bij elkaar brengen. Een leuke boodschap aan elkaar helpt daarbij. Met deze gratis kaartjesactie bezorgen we jouw boodschap handgeschreven aan iemand die je liefhebt, mist, een hart onder de riem wil steken, wil laten weten hoe het met je gaat of gewoon eens wil verrassen.

Meedoen? Dat kan eenvoudig en kost niets:

1. Vul in aan wie je een kaartje wil sturen
2. Kies je boodschap
3. Wij zorgen er voor dat het kaartje bij je bestemmeling in de bus valt. Helemaal kosteloos.

Vul dit formulier in en wij doen de rest.
Je kan kiezen uit deze kaartjes (als je wil kan je ook nog een persoonlijke boodschap toevoegen):

 

 

Zone 30-idee wordt ingevoerd!

Nadat INZET reeds in 2017 en nogmaals naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 ijverde voor een zone 30 binnen de ‘Opwijkse ring’ (in het centrum van Opwijk) – destijds overigens steeds gecontesteerd door de andere partijen – werd op de gemeenteraad van 1 december 2020 dan toch een zone 30 in het centrum goedgekeurd.

Opvallend is dat alle partijen nu ‘voor’ stemden. INZET kan niet anders dan tevreden zijn met deze stemming, met de invoering van de zone 30 en met het voortschrijdend inzicht dat er bij de meerderheidspartijen en de collega-oppositiepartijen is gegroeid. We zijn er van overtuigd dat deze maatregel bijdraagt tot de algemene verkeersveiligheid in onze gemeente.

INZET en de andere Opwijkse oppositiepartijen willen samen afvalbeleid aanpakken

Op de gemeenteraad van 1 december diende de voltallige oppositie een gezamenlijk dossier in in het kader van het afvalbeleid in de gemeente. De drie partijen willen daarmee samen hun visie onderstrepen op het afvalbeleid in Opwijk, dat volgens de partijen beter moet. Terwijl Vlaanderen er in totaal in slaagt om de restafvalcijfer te laten dalen, stijgen de cijfers in Opwijk.

De drie partijen schuiven een aantal principes naar voor gericht op het vermijden van afval. Het gaat om een combinatie van concrete acties, communicatie en sensibiliseringsmaatregelen. Het doel is in ieder geval om de doelstelling van 122 kg restafval per inwoner effectief te helpen realiseren. Ter info, vandaag zitten we aan maar liefst 140 kg/inwoner. Nog een hele we te gaan dus.

Op gemeentelijk niveau kan er heel wat gebeuren. Dit zijn de belangrijkste voorstellen:

– Het aanleggen door de gemeente van demonstratie kringlooptuinen samen met buurtbewoners. Het doel is om het GFT afval te verminderen.
– Bevragen van appartementsbewoners om hen te kunnen ondersteunen met specifieke maatregelen om GFT en ander afval te vermijden.
– Actief promoten bij de Opwijkenaar van producten zonder verpakking.
– Stimuleren van verpakkingsvrij winkelen in Opwijk in samenwerking met de lokale handelaars.
– Ondersteunen van de nieuwe statiegeldcampagne “Yes We Can!”.
– Opschalen en ondersteunen van lokale initiatieven om elektrische toestellen te repareren (repair cafés) en te delen.
– Verhogen van de pakkans voor mensen die zich schuldig maken aan zwerfvuil.
– Aansluiten bij de campagne van MooiMakers, “Mijn Mooie Straat” waarbij burgers actief problemen met zwerfvuil gaan melden.
– Samenwerkingen opzetten met verenigingen en burgers die mee dit doel willen realiseren.

De fractieleiders van INZET, Groen en CD&V stellen voor aan de meerderheid om samen deze maatregelen verder uit te werken om zo de afvalberg in Opwijk te verminderen.

Het schepencollege wenst bij monde van de bevoegde schepen niet in te gaan op dit gezamenlijk voorstel en verwijst door naar Intradura, aan wie de gemeente de bevoegdheid over afvalpreventie heeft gedelegeerd.

De indieners van het voorstel zijn in ieder geval bijzonder ontgoocheld over de beperkte reactie vanuit het schepencollege en over de inhoud van het antwoord van de lokale beleidsmakers.

Het voorstel werd verworpen meerderheid tegen oppositie.

 

Meer bomen in Opwijk graag!

Via het Bomencharter engageren steden en gemeenten zich om een bepaald aantal bijkomende bomen te bekomen op het grondgebied van hun stad of gemeente. Het Bomencharter vormt daarmee meteen een instrument om meer bomen te bekomen in Vlaanderen.

Het Bomencharter staat ook symbool voor de collectieve strijd tegen de klimaatopwarming. Bomen planten heeft verschillende positieve gevolgen. Het vermindert de klimaatopwarming (door de opname van CO2). Bovendien bieden bomen bescherming tegen de gevolgen van de klimaatopwarming (hitte, droogte, …). Bomen zorgen voor een betere luchtkwaliteit en ze vormen een buffer tegen lawaai. Daarnaast bevorderen ze de (geestelijke) gezondheid, de natuurbeleving en de biodiversiteit.

De ondertekening van het Bomencharter en het engagement dat daarmee wordt opgenomen, past mooi binnen de doelstellingen van het burgemeestersconvenant en het hiervoor op te maken actieplan. Het is bovendien een laagdrempelige actie waarvan de resultaten snel zichtbaar kunnen zijn en die mensen gemakkelijk kan motiveren om deel te nemen. De telling van het aantal geplante bomen vormt dan ook een wezenlijk onderdeel van het Bomencharter.

Het Bomencharter wordt ondertekend door de lokale besturen en andere partners die willen samenwerken om zo veel mogelijk bijkomende bomen te planten in de periode 2019 – 2024. Hoewel we intussen najaar 2020 zijn, blijft het mogelijk om deel te nemen aan het Bomencharter. Het ondertekend Bomencharter kan worden afgeleverd tot 31/12/2020.

Het Bomencharter is een burgerinitiatief dat onder meer wordt gesteund door de Vereniging voor Openbaar Groen, de Vlaamse Bosgroepen, het Vlaams Instituut voor Natuur en Bosonderzoek (INBO), BOS+, de Fietsersbond, Fietsberaad Vlaanderen en de BBL. Meerdere van deze organisaties kunnen voor ondersteuning zorgen. Zo heeft BOS+ een ruim aanbod voor ondersteuning van iedereen die plannen heeft om bomen en bossen te planten: van bomen in de tuinen over mini(speel)bosjes tot de echte grotere bosuitbreidingsprojecten.

Het Bomencharter kan ondertussen al rekenen op een zeer brede steun:

  • De volgende steden en gemeenten ondertekenden reeds het Bomencharter : Affligem, Alken, Antwerpen, Anzegem, Avelgem, Begijnendijk, Beringen, Berlaar, Berlare, Bertem, Bever, Blankenberge, Boechout, Bonheiden, Boortmeerbeek, Bornem, Boutersem, Brakel, Brugge, Buggenhout, Denderleeuw, Dendermonde, Dessel, Duffel, Eeklo, Evergem, Gavere, Geel, Geetbets, Genk, Gent, Geraardsbergen, Grimbergen, Grobbendonk, Haacht, Halen, Halle, Harelbeke, Hasselt, Heist-op-den-Berg, Herne, Hove, Huldenberg, Hulshout, Ieper, Jabbeke, Kalmthout, Kampenhout, Kaprijke, Kapelle-op-den-Bos, Kapellen, Kasterlee, Keerbergen, Kinrooi, Koksijde, Kontich, Kortenaken, Kruibeke, Laakdal, Laarne, Landen, Lebbeke, Lendelede, Lennik, Lichtervelde, Liedekerke, Lier, Lierde, Lille, Lint, Linter, Lochristi, Londerzeel, Machelen, Mechelen, Meerhout, Meise, Menen, Merchtem, Merelbeke, Meulebeke, Mol, Moorslede, Niel, Nieuwpoort, Oostende, Oosterzele, Oudenaarde, Oudsbergen, Oud-Heverlee, Overijse, Putte, Puurs-Sint-Amands, Ranst, Ravels, Roeselare, Roosdaal, Rumst, Schelle, Schoten, Sint-Gillis-Waas, Sint-Katelijne-Waver, Sint-Niklaas, Staden, Steenokkerzeel, Temse, Ternat, Tienen, Torhout, Tremelo, Turnhout, Vilvoorde, Voeren, Vorselaar, Vosselaar, Wachtebeke, Wellen, Wetteren, Wichelen, Wijnegem, Willebroek, Wommelgem, Wortegem-Petegem, Wuustwezel, Zaventem, Zele, Zelzate, Zoersel, Zottegem, Zoutleeuw, Zulte en Zwalm.
  • De volgende provincies ondertekenen het Bomencharter: de provincie Oost-Vlaanderen, de provincie Antwerpen en de provincie Vlaams-Brabant.
  • Het Bomencharter wordt tevens gesteund door de ministers Somers en Demir.

De INZET-fractie stelt voor dat ook de gemeente Opwijk het Bomencharter ondertekent en zich engageert om tijdens de lopende legislatuur zoveel mogelijk bomen te (laten) planten, met een minimum aantal bijkomende bomen van het aantal dat overeenkomt met één boom per Opwijks gezin (+/- 6000).

Meer info: www.bomencharter.be

Toegevoegd punt door Luc De Ridder – Gemeenteraad 20 oktober 2020

Laat gemeente en OCMW helpen bij aanvraag gratis Railpas

Elke inwoner van België ouder dan 12 jaar kan als maatregel in het kader van de coronacrisis een gratis Railpass aanvragen. De Railpass is goed voor 2 gratis enkele ritten per maand vanaf 5 oktober 2020 t.e.m. 31 maart 2021.
De Railpass is enkel aan te vragen via www-hello-belgium.be. Het is belangrijk dat iedereen, ook mensen in kwetsbare situaties, hiervan kunnen profiteren. Een online aanvraag kan voor sommige mensen een hoge drempel zijn. Op aandringen van armoedeverenigingen contacteerde de NMBS de gemeentebesturen en OCMW. Zij kregen de vraag om mensen bij te staan en om de actie bij de eigen doelgroep volop te promoten.
INZET stelt daarom op de gemeenteraad van 22 september voor om vanuit het Sociaal Huis en de gemeente het aanbod van de gratis Railpass maximaal te verspreiden en te organiseren dat men bijvoorbeeld in het Sociaal Huis, het gemeentehuis of de bib terecht kan om deze aan te vragen. Vraag daarbij is ook of de maatschappelijk assistenten hun cliënteel standaard de Railpass mee kunnen helpen  aanvragen.

Praktische vragen bij Opwijkse aankoopbonnen

foto: Persinfo.org

Begin juni besliste het college van burgemeester en schepenen om elk gezin in Opwijk twee aankoopbonnen te schenken die ze kunnen gebruiken bij de Opwijkse middenstand. INZET vindt deze actie op zich te verantwoorden, maar had graag differentiatie gezien: nu krijgt iedereen even veel bonnen, terwijl gezinnen die het moeilijker hebben voor onze fractie ook meer zouden mogen krijgen.

De aankoopbonnen worden verdeeld bij 6004 gezinnen. Het totale budget bedraagt € 300.200. Luc De Ridder en Marijke De Vis stelden in naam van de INZET-fractie nog enkele bijkomende vragen bij deze actie, ter verduidelijking.
1) Hoeveel is er in totaal voorzien aan budget voor maatregelen ter bestrijding van de lokale, sociaal-economische gevolgen van de coronacrisis?
2) Was het niet haalbaar het bedrag van de bonnen te differentiëren in functie van de situatie van het gezin dat ze krijgt, bijv. een hoger bedrag voor een gezin waarin iemand tijdelijk werkloos is als gevolg van de coronacrisis?
3) Wat wordt verstaan onder Opwijkse handelaar? Dat begrip is niet gedefinieerd. Valt een garagist hieronder? Wat met een grootwarenhuis (type Colruyt of Delhaize: wel als het op zelfstandige basis uitgebaat wordt, niet als het door de winkelketen zelf wordt uitgebaat? of helemaal niet?)? Wat met andere ketens zoals Horta en Aveve (zelfde vraagstelling als bij de grootwarenhuizen)? Vallen handelaars in bouwmaterialen hier ook onder? Zijn kappers en kapsters of schoonheidssalons ook handelaars? Wat met krantenwinkels? Indien zij eronder vallen, waarom daar niet het gebruik van deelbonnen toelaten (in een krantenwinkel besteedt men meestal geen 25 euro)? Vallen Opwijkse land- en tuinbouwers die aan thuisverkoop van voedingsproducten doen ook onder het begrip handelaar?
De meerderheid bleef de antwoorden op onze vragen (behalve dat voor corona een totaalbudget van 500.000 euro ter beschikking wordt gesteld) tot op vandaag schuldig.

Voorstel voor hergebruik opgepompt grondwater uit grondwaterbemaling

Op de gemeenteraad van juni agendeerde Luc De Ridder een toegevoegd punt over het oppompen van grondwater en de effecten van dat oppompen of ‘bemalen’ op de grondwatertafel (het grondwaterpeil). Concreet gaat het over het opleggen van voorwaarden in vergunningen om in droogteperiodes (april tot september) te vermijden dat wanneer grondwater moet opgepompt worden (om bijvoorbeeld een bouwput droog te houden) dit ongebruikt wordt geloosd in de riolering en om ervoor te zorgen dat er niet méér wordt opgepompt dan nodig.

Door de langere droogteperiodes en de grote verhardingsgraad van het grondgebied in Vlaanderen, moeten we voortdurend spaarzaam omspringen met drinkwater én met de reserves aan grondwater. Heel wat mensen stellen zich daarom terecht vragen bij (bron)bemalingen, waarbij water opgepompt en geloosd wordt, vaak in de riolering, om bijvoorbeeld meergezinswoningen te kunnen oprichten of infrastructuurwerken uit te voeren.

Op zich zijn deze ‘bemalingen’ wel nodig om de werken te kunnen uitvoeren. Als gemeentebestuur kan men echter, bij de behandeling van omgevingsvergunningsaanvragen, maatregelen nemen om de nadelige effecten op de grondwatertafel (het grondwaterpeil) zo klein mogelijk te houden en om in de mate van het mogelijke te zorgen voor hergebruik van het opgepompte grondwater alvorens dit afgevoerd wordt naar riolering of, in het beste geval, oppervlaktewater.

Wij stellen daarom voor dat onze gemeente effectief dergelijke maatregelen neemt en ze opneemt in een reglement. De bedoeling is dat de gemeente er vervolgens voor zorgt dat er voorwaarden gekoppeld worden aan of opgenomen worden in de omgevingsvergunning waarin een bronbemaling ter sprake komt.

Het gaat om de volgende maatregelen:

1. Waar een retourbemaling mogelijk is, wordt dit door de gemeente in de vergunning als voorwaarde opgenomen. Retourbemaling betekent dat het opgepompte water terug in de bodem moet worden gepompt. Dit is in de praktijk echter niet steeds mogelijk. Voor nieuwe bemalingsaanvragen waarbij geen retourbemaling wordt aangevraagd, wordt door de gemeente wel gevraagd om uitvoerig te beargumenteren waarom dit niet mogelijk is, anders zal dit alsnog worden opgelegd.

2. Indien een retourbemaling niet mogelijk is, moet bij een bemaling in de periode van 1 april tot 30 september, voorafgaand aan de lozing van het bemalingswater, een buffervat van minimaal 10.000 liter voorzien te worden met overloop naar het lozingspunt. Op het buffervat dient een aftapkraantje voorzien te worden dat hergebruik eenvoudig en kosteloos mogelijk maakt, daarnaast moet het ook mogelijk gemaakt worden voor landbouwers om hier water uit op te pompen om een tankwagen te vullen. Dit kan opgelegd worden door het betreffende onderdeel van rubriek 53.8 van bijlage 1 van VLAREM II in de vergunningsaanvraag te laten opnemen of dit ambtshalve toe te voegen, waardoor voormelde voorwaarden als milieuvoorwaarden overeenkomstig VLAREM II van toepassing worden. Voor verdere technische specificaties en noodzakelijke veiligheidsvoorschriften: zie bijv. het reglement ‘bemalingen bij droogte’ dat het college van burgemeester en schepen van de gemeente Kampenhout op 25 mei 2020 heeft goedgekeurd.

3. Indien een retourbemaling niet mogelijk is: opleggen van de voorwaarde dat in de periode van 1 april tot 30 september de bemaling sondegestuurd is. Dit moet ervoor zorgen dat de bemaling afslaat wanneer er voldoende marge is en aanslaat wanneer de grondwaterstand te hoog dreigt te komen. Op deze manier kan het debiet beperkt worden. Er wordt tevens gevraagd de meterstanden wekelijks aan de gemeente te melden, zodat een betere opvolging en handhaving mogelijk wordt.

Voor omgevingsvergunningsaanvragen waarvoor de gemeente niet de vergunningverlenende overheid is, maar wel gevraagd wordt om er advies over te verlenen, stellen wij tevens voor dat de gemeente voorgaande maatregelen hanteert bij het formuleren van haar advies.

Het college van burgemeester en schepenen reageerde als volgt:

1) Retourbemaling? Indien dit uiteraard technisch haalbaar is, is dit inderdaad de beste oplossing en is in die zin ook opgenomen in de sectorale milieuvoorwaarden van Vlarem II. In de praktijk echter is dit niet zo evident en uit recente contactname tussen de milieuambtenaar en een deskundige van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) werd meegedeeld dat VMM samen met andere externe deskundigen al een tijdje werkt aan technische (praktische)richtlijnen voor bemalingen en het ‘protocol’ hieromtrent binnenkort wordt verwacht. Voor zover ik begrepen heb zal VMM in het kader van de droogteproblematiek van de laatste jaren nu meer inzetten op de effectieve toepassing op terrein van retourbemaling. Het is nu afwachten wat de inhoud is van de praktische technische richtlijnen hieromtrent vanuit VMM.

2) buffervat van minstens 10.000 liter ? In de regel wordt nu door de gemeente bij de afgifte van een aktename voor uitvoering van een bronbemaling op het grondgebied van Opwijk bijzondere voorwaarden opgenomen waaronder de verplichte plaatsing van een buffervat van minstens 1.000 liter (1m3) bij aanhoudende (langdurig) droogte (code oranje). Het verplicht opleggen van een buffervat van minstens 10.000 liter zal enkel gebeuren wanneer het gaat om hoge debieten van opgepompt grondwater en afhankelijk van de duurtijd van de bemaling. Na recente telefonische contactname door de milieuambtenaar met VMM werd door een deskundige van VMM meegedeeld dat het niet aangewezen is om bij elke bronbemaling een buffervat van minstens 10.000 l (10m3) te plaatsen, doch dat dit moet afhankelijk gesteld worden van de duurtijd en het volume (m3/uur) opgepompt grondwater. De nieuwe bijkomende technische richtlijnen vanuit VMM die verwacht worden zullen hieromtrent meer duidelijkheid geven. Mijns inziens lijkt het alvast niet opportuun om bij kleine bemalingen met korte duurtijd een buffervat van minstens 10m3 op te leggen – rekening houdende met het BATNEEC-principe (best available technology not extailing excessive costs).

Reglement Kampenhout ? Het opleggen van bijzondere voorwaarden bij bemalingen van grondwater gebeurt best bij de afgifte van vergunningen of aktename van aanvragen voor bemaling van grondwater. Een apart reglement is hiertoe niet noodzakelijk. In het reglement van Kampenhout staan trouwens een aantal verplichtingen waarvan de technische haalbaarheid momenteel helemaal niet zeker is. In die zin is het veel beter te wachten op de nieuwe technische praktische richtlijnen van VMM om deze op te nemen als bijzondere voorwaarden in de af te leveren vergunning/aktename – dan weten we dat dergelijke voorwaarden technisch onderbouwd zijn na onderzoek door de deskundigen van VMM en externe adviesbureaus.

3) Sonde gestuurde bemaling? Uit het recent telefonisch overleg tussen de milieuambtenaar en VMM werd door de deskundige van VMM meegedeeld dat er in Vlaanderen slechts een klein handvol aannemers (bemaling) zijn die effectief dergelijke sonde gestuurde bemaling kunnen uitvoeren. De deskundige van VMM heeft het advies gegeven om momenteel dergelijke sonde gestuurde bemaling niet zomaar als verplichting op te leggen omdat in de praktijk blijk dat in de meeste gevallen de pompinfrastructuur hierop niet is aangepast en dus een nadelige impact kan hebben op de pompinstallatie. Het lijkt mij dus zeker aangewezen om te wachten op de nieuwe technische richtlijnen van VMM die goed onderbouwd zijn. Het is ook logisch dat (bijzondere) voorwaarden voor bemalingen worden opgelegd waarvan door deskundigen is bevestigd dat deze in de praktijk ook effectief toepasbaar zijn…

Beter een pragmatische aanpak dan een niet-werkbare!

INZET wil naast Rubensveld en Korruit ook Meerweg behouden als open ruimte

Rubensveld blijft verder onbebouwd

De gemeenteraad keurde unaniem de aanstelling van een studiebureau goed dat een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) moet opmaken om woonuitbreidingsgebied om te vormen naar open ruimte.

Goed nieuws dus voor de dossiers Rubensveld en Korruit, die zo gevrijwaard kunnen blijven van bebouwing. INZET stelde trouwens vroeger (in oktober 2014 en nogmaals in januari 2016) ook ook al voor om de bestemming van het woonuitbreidingsgebied (WUG) Rubensveld te wijzigen …

Luc De Ridder: “We denken dat hier best snel wordt gehandeld. Wanneer de bestemming van het WUG gewijzigd wordt naar een zachte bestemming, is de verschuldigde planschade (inkomensschade die ontstaat na wijziging van de planologie) nu nog betaalbaar. Naast de delen gelegen aan een voldoende uitgeruste weg die bovendien stedenbouwkundig en bouwfysisch in aanmerking moeten komen voor bebouwing, komt enkel de 1ste 50 m vanaf de rooilijn in aanmerking voor planschade.”

Belangrijk daarbij is vooral dat de waardevermindering wordt vastgesteld t.o.v. de geactualiseerde verwervingswaarde en dit aan 80% van die waardevermindering. In de huidige versie van het ontwerp van instrumentendecreet is echter voorzien dat de waardevermindering wordt vastgesteld t.o.v. de actuele waarde (die véél hoger ligt dan de geactualiseerde verwervingswaarde!) en dit bovendien aan 100%.” Met andere woorden: lang wachten zal meer kosten.

“Ook het WUG Meerweg omvat een belangrijke oppervlakte aan gronden die wat ons betreft best zouden gevrijwaard blijven van bebouwing, ook op langere termijn.”

Vanuit de INZET-fractie stelden we bijkomend de vraag waarom niet een groot deel van het WUG Meerweg wordt betrokken in dit initiatief voor wijziging naar een zachte bestemming? Luc De Ridder: “We begrijpen wel dat het deel van dit WUG dat onmiddellijk aan de overzijde van het station is gelegen (ingesloten deel) vanwege zijn ligging dicht bij station en centrum als WUG wordt bewaard. Maar, het WUG Meerweg gaat véél dieper, in feite tot de landelijke rand van onze gemeente. Het omvat dan ook een belangrijke oppervlakte aan gronden die wat ons betreft best zouden gevrijwaard blijven van bebouwing, ook op langere termijn. We stellen dan ook voor die oppervlakte mee op te nemen in de huidige opdracht.”

Wij ontvingen volgend antwoord van het college van burgemeester en schepen:

“Het klopt dat er geen tijd te verliezen valt als men de omzetting van het woonuitbreidingsgebied daadwerkelijk wenst te realiseren. Hoe uitgebreider men het opzet van het bestek maakt, hoe langer het zal duren om de procedure vlot te doorlopen. De insteek dat ook in het woonuitbreidingsgebied Meerweg best gronden zouden gevrijwaard blijven van bebouwing kan zeker bijgetreden worden. Het ontwerpend onderzoek uit de bouwmeesterscan zou in die zin een eerste aanzet kunnen zijn maar het zou op dit ogenblik totaal voorbarig zijn om hierop zonder meer voort te bouwen. Er is dus gekozen om prioriteit te geven aan Rubensveld en Korruit om de redenen die uitgebreid vermeld staan in het dossier. Woonuitbreidingsgebied Meerweg blijft zo een potentiële reserve op lange termijn.”

Maak centrum verkeersvrij tijdens zomerweekends

dezelfde regeling als tijdens marktdagen kan gelden in zomerweekends

Op de gemeenteraad van 23 juni diende INZET een voorstel in om het Opwijks centrum tijdens de zomerweekends deels verkeersvrij te maken. Dat heeft tal van voordelen, weet Luc De Ridder die het voorstel op de agenda zette.

Na maanden verplicht gesloten geweest te zijn, mag de horeca terug zijn deuren openen, maar met respect voor de afstandsregels (social distancing). Dit is uiteraard terecht, maar  heeft wel tot gevolg dat er op de beschikbare ruimte (binnen en op de terrassen) minder klanten kunnen ontvangen worden op een veilige manier. Dit is meteen voor vele mensen een drempel om terug een cafébezoek te brengen.

Als gemeente kunnen we de horeca hierin helpen én tegelijk het centrum levendiger maken. Dit dubbel doel kunnen we realiseren door in de weekends een deel van het centrum van Opwijk verkeersvrij (vrij van gemotoriseerd verkeer) te maken. Horeca-uitbaters kan dan de toelating gegeven worden het volledige voetpad en/of een deel van de weg te gebruiken voor terrassen, met respect voor de afstandsregels. Zo kunnen ze aan bezoekers evenveel plaats bieden als vroeger, door meer ruimte te gebruiken. Tegelijk nodigt dit onze bevolking uit om rustig te kuieren door het centrum en de ruimte te gebruiken die anders voorbehouden is voor het verkeer. Dit kan op zijn beurt een positief effect hebben op handelaars in belendende straten en het kan meteen ook een andere kijk geven op hoe we ons centrum best inrichten om het aangenaam en levendig te maken. De basis hiervoor is dat voetgangers en fietsers in het centrum op de eerste plaats komen en alle ruimte krijgen.

Hoe?

Dit is gemakkelijk te realiseren doordat ons centrum anders dan bijvoorbeeld dat van van Merchtem niet op een doorgangsroute ligt. Het centrum van Opwijk kan gemakkelijk beperkt worden afgesloten op dezelfde plaatsen en wijze als voor de markt op vrijdag: het brede deel van de Markstraat, de Kerkstraat en het kerkplein. Wie toch met de auto naar het centrum wil of moet om te winkelen of om een andere reden, ondervindt ook weinig problemen: de grote parkings blijven bereikbaar, wagens kunnen in de weekends daar geparkeerd worden (zodat het verkeersvrije gedeelte ook vrij van geparkeerde wagens is) en er kan nog van het rondpunt aan ’t Kasteeltje langs het eerste deel  van de Markstraat naar de Fabriekstraat worden gereden. Overigens behoort het ook tot de mogelijkheden om dat deel van de Markstraat af te sluiten, maar dat vraagt meer voorbereiding en overleg.

Wanneer?

We stellen voor dit te organiseren in de weekends, vanaf vrijdagavond, bijv. vanaf 18u, en dit gedurende de maanden juli en augustus. Nadien moet dit uiteraard geëvalueerd worden en bekeken welke lessen we daaruit kunnen trekken.

Het voorstel werd door de meerderheid afgewezen.