Nieuws

Gemeenteraad 22 augustus 2019

Uitzonderlijk werd in augustus de gemeenteraad bijeen geroepen. In principe is er immers in de zomermaanden geen raad voorzien. Reden waarom dit toch gebeurde was het aflopen van de wettelijke termijnen in het kader van een dossier definitieve afschaffing van de voetwegen 65 en 66. Dat dossier werd overigens goedgekeurd.

Ook deze punten stonden op de agenda:

*/ De samenstelling van enkele adviesraden werd goedgekeurd: seniorenadviesraad, middenstandsraad, welzijnsraad en milieuraad voldoen nu aan de samenstellingsregels (man-vrouwverhouding, aantallen) en kunnen weldra van start.
*/ Opwijk stapt in in het Vlaams BIB-netwerk van openbare bibliotheken; tegen 2021 moet dat uitgerold zijn. voordelen: meer samenwerking tussen de bibliotheken mogelijk, bovendien kan de lezer in heel Vlaanderen shoppen; De kosten voor de gemeente voor deze samenwerking zijn nog onduidelijk, niet alle financiële inbreng blijkt gedocumenteerd.
*/ WIFI4EU: Opwijk is één van de 15 Belgische pilootgemeenten voor gratis wifi in het kader van dit Europees project. Project kost voor Opwijk 30.000 euro, de helft is gesubsidieerd. Bedoeling is om te beginnen met gratis wifi in de sporthal, op termijn ook Hof Ten Hemelrijk, de markt etc.
*/ Energieconcept lokaal bedrijven terrein: diverse pistes werden onderzocht om een duurzaam warmteproject voor het lokaal bedrijventerrein op poten te zetten. Uiteindelijk kwam een warmtepompensysteem uit de bus. In 2 fases wordt het duurzaam opwekken van warmte geïmplementeerd: vrijwillige intekening door de bedrijven op een warmtepompsysteem (7 van de 11 bedrijven die grond hebben gekocht stappen al in) en vervolgens plaatsing van een middelgrote windturbine; Het betreft hier dus voorziening in warmte, niet van elektriciteit! In de marge werd gemeld dat bouwen op de percelen van het lokaal bedrijventerrein (KMO-zone) mogelijk is vanaf september 2019.
*/ Stopzetting nachtzorg: vanaf 1/1/2020 krijgt u geen gemeentelijke tussenkomst meer voor nachtzorg. Dit punt is voor ons zo belangrijk dat we er een uitgebreidere tekst over geschreven hebben, die leest u hier.
*/ Samenwerkingsakkoord rond sociale tolken: de gemeente gaat een samenwerkingsakkoord aan met het Agentschap Integratie en Inburgering om beroep te kunnen doen op hun sociale tolken voor vertalingen bij mensen die vragen hebben voor de gemeentelijke diensten, maar het Nederlands niet machtig zijn.
*/ vraag van Luc De Ridder over rattenbestrijding op openbaar domein naar aanleiding van artikels in de pers over ratten aan het nieuwe skatepark; Wat met site Vanbreuze en de omgeving van de Fabriekstraat (waarover Luc enkele maanden terug ook al een vraag stelde aan de gemeenteraad)? Antwoord van schepen De Coninck: op openbaar domein treden we op, op privéterrein (site Vanbreuze) ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar. De gemeente zal de eigenaar aanschrijven om de nodige maatregelen te treffen (dit zou vooralsnog nog niet gebeurd zijn).

 

 

 

 

 

Geen gemeentelijke tussenkomst meer voor nachtzorg

Tijdens de gemeenteraad van augustus kwam de meerderheid met het voorstel om de gemeentelijke tussenkomst voor nachtzorg stop te zetten vanaf 1 januari 2020. Nachtzorg wordt verleend door professionele verzorgenden of vrijwilligers bij de cliënt thuis of in een residentiële setting. De gemeentelijke tegemoetkoming bedraagt 1 euro per uur. Motivatie is volgens de bevoegde schepen Wouter Van Driessche het beperkt aantal aanvragen. Momenteel doen slechts 5 inwoners beroep op de tegemoetkoming. Reden genoeg volgens de meerderheid om de tegemoetkoming helemaal af te schaffen. INZET is het niet zomaar eens met die conclusie.
Geen advies
Gevraagd naar het advies ter zake vanwege de Welzijnsraad blijkt dat deze adviesraad voor dit voorstel niet werd geconsulteerd. Nochtans bestaat deze adviesraad (onder andere) uit experts en afgevaardigden van organisaties die hierover ongetwijfeld een interessante en onderbouwde mening hebben, ook vanuit praktijkervaring. Niet de welzijnsraad dus, maar evenmin de organisaties die nachtzorg aanbieden in onze gemeente werden bevraagd over de mogelijke redenen van het beperkt aantal aanvragen.
De suggestie dat het lage aantal aanvragen voor tegemoetkoming misschien te wijten is aan de onwetendheid bij de bevolking over het bestaan van dergelijke tegemoetkoming, werd van tafel geveegd. Marijke De Vis: “Het gaat over mensen in een moeilijke situatie zoals palliatieve, dementerende of andere zwaar zorgbehoevende cliënten. Nachtzorg kan vroegtijdig afbreken van de thuiswoonsituatie voorkomen. Het helpt ook mantelzorgers tijdelijk ontlasten. De drempel tot deze tegemoetkoming moet dan ook zo laag mogelijk zijn en de gemeente zou hierover regelmatig moeten communiceren. Bovendien, als het aantal aanvragen beperkt is, dan kan de gemeente ze even goed laten bestaan, de financiële impact is dan immers ook beperkt.”

Geen uitstel, meteen afschaffing

Het voorstel van INZET-gemeenteraadslid Luc De Ridder om de beslissing tot stopzetting uit te stellen en ondertussen informatie en advies in te winnen werd niet weerhouden door de schepen.
De afschaffing van de gemeentelijke tussenkomst voor nachtzorg werd uiteindelijk goedgekeurd meerderheid tegen oppositie. Concreet kunnen inwoners vanaf 1 januari dus geen tussenkomst meer krijgen van de gemeente voor nachtzorg.

Binnenkort eindelijk gratis wifi

Het tijdperk van digitalisering is overal ingetreden. Die digitalisering staat voor heel wat uitdagingen. Internet is daarbij vandaag zowat een basisbehoefte geworden. Daarom dienden we enkele jaren geleden al een voorstel in om in de openbare gebouwen in Opwijk gratis wifi te voorzien.

Op 23 maart 2018 stelde de gemeente zich uiteindelijk kandidaat voor het WIFI4EU-project, om Europese subsidies te kunnen krijgen om gratis wifi te voorzien. Toenmalig schepen Jan Couck (NVA) had toen echter niet heel veel hoop op een goede afloop, hij liet zich tijdens de gemeenteraad van 27 maart 2018 ontvallen: “De kans is klein dat we centen binnenhalen, gezien de vele inschrijvingen nu al en het beperkte aantal gemeenten dat effectief geld krijgt.”

Maar kijk, Opwijk werd dan toch als een van de 15 Belgische pilootgemeenten geselecteerd. Het gemeentebestuur maakt voor de installatie van het netwerk 30.000 euro vrij, waarvan het de helft via subsidies terugbetaald krijgt. Zo zullen op termijn de gemeentelijke sporthal en de cafetaria, het gemeenschapscentrum Hof Ten Hemelrijk, de Borgt-site, de speeltuin, de atletiekpiste en ten slotte ook de Markt en omgeving van gratis wifi voorzien worden.

INZET is verheugd over deze vooruitgang. Ook in ons verkiezingsprogramma van oktober 2018 pleitten wij (opnieuw) om de trein van de digitalisering niet te missen met onder andere: (p. 6) ” ... Goed functionerende WIFI op openbare plaatsen of sites is voor INZET een evidentie om een moderne gemeente te worden. We willen dan ook de prioritaire punten die moeten worden aangepakt in kaart brengen en waar mogelijk aanpassen (wifi uitrollen).

 

Gemeenteraad 18 juni 2019

Te onthouden uit de gemeenteraad van 18/6/2019

*/ Overeenkomst met Vlaamse ombudsdienst voor een professionele en objectieve behandeling van de klachten
De gemeente ondertekende een overeenkomst met Bart Weekers, de Vlaamse Ombudsman om zo zeker te zijn van een professionele en objectieve afhandeling van de door inwoners ingediende klachten.
*/ Deontologische code voor de gemeenteraad en OCMW-raad
De deontologische code met regels en afspraken over hoe mandatarissen zich dienen te gedragen werd unaniem goedgekeurd.
*/ Meerjarenplanaanpassing 1 2019
In afwachting van het nieuwe financiële meerjarenplan 2020-2025 dat in het najaar zal worden gepresenteerd werden nu in de overgangsmeerjarenplanning enkele aanpassingen gedaan. Belangrijkste om te onthouden is het feit dat de inkomsten van de personenbelasting wat lager uitvielen dan voorzien.
*/ RUP Okay
Deze beslissing laat de Colruyt groep post factum toe om een uitbreiding van de oorspronkelijke Okay-winkel, een zonevreemde activiteit, te voorzien. Dat dit post factum gebeurt en dat de uitbreiding met ander woorden reeds is gebeurd is op zich niet vreemd. In het RUP wordt ruimte voorzien om de overdruk aan verkeer op te vangen, in de vorm van herinrichting langs de gewestweg en de Steenweg op Merchtem. herinrichting van het kruispunt zal een noodzakelijke ingreep zijn om de mobiliteitsdruk enigszins op te vangen.
*/ RUP Van de Velde Beton
Kostprijsraming, lastvoorwaarden en wijze van gunning voor de herziening van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Van de Velde Beton. Eigenaar Pierre Van De Velde verwierf de voorbije jaren enkele woningen grenzend aan zijn bedrijf. Met de herziening van het RUP wordt woongebied ingekleurd als groene buffer en wordt de grond toegevoegd aan het bedrijfsterrein. Een deel zal ingericht worden als parking voor de werknemers. INZET vond het dossier bijzonder mager en onvolledig, doch is gezien de lokale situatie ter plaatse niet tegen de nieuwe inkleuring.
*/ Rechtzetting document gemeentelijke energieboekhouding
In de gemeenteraad van mei werd de energieboekhouding voorgesteld. Ons opmerkzaam INZET-raadslid Luc De Ridder ontdekte dat de CO2 uitstoot die was aangeduid voor de Opwijkse gebouwen overal dezelfde was. Dat klopte uiteraard niet en werd nu rechtgezet met de juiste cijfers.
*/ Kandidaturen milieuraad, adviescommissie cultuur/toerisme, kandidaturen adviescommissie bibliotheek
De voorbije weken deed het bestuur een oproep naar kandidaten-burgers voor de verschillende adviescommissies en -raden. Voor de milieuraad, de adviescommissie cultuur/toerisme en adviescommissie bibliotheek kwamen reeds voldoende kandidaturen binnen. De kandidaturen werden beoordeeld en de samenstelling werd goedgekeurd.
*/ Ontslag Pierre Van de Velde, vervanging door Eliane Laurent
Eliane Laurent neemt de plaats in van Pierre Van De Velde als gemeenteraadslid, nadat Pierre besliste om te stoppen en zijn mandaat door te geven.
Te onthouden uit de OCMW-raad van 18/6/2019
*/ Meerjarenplanaanpassing OCMW
gemeenschappelijk resultaat OCMW en gemeente: 1,62 miljoen euro. De autofinancieringsmarge: 11.754,12 euro. De autofinancieringsmarge is het verschil tussen het exploitatiesaldo en de aflossingen van leningen. Ze geeft weer of de financiën van het bestuur op een structurele manier in evenwicht zijn en duidt aan of het bestuur in staat is zijn leningslasten (aflossingen  van kapitaal en intresten) te dragen met het overschot uit de gewone werking (het saldo van de exploitatie-ontvangsten en uitgaven). Een positieve AFM betekent dat er van het exploitatiesaldo, na het vereffenen van de leningslasten, nog middelen overblijven om een deel van de investeringsuitgaven rechtstreeks te financieren of om bijkomende leningen aan te gaan.  In het geval van Opwijk betekent dat dat de gemeente nog slechts een zeer kleine marge heeft voor eigen investeringen, namelijk goed 11.000 euro. Dat was ooit wel anders …. Is zeker een aandachtspunt.
De AFM moet trouwens positief zijn in het laatste boekjaar van de financiële nota van het meerjarenplan. Als dat niet het geval is, schorst de provinciegouverneur het meerjarenplan.
*/ Princiepebeslissing tussenkomst residenten WZC
Bepaling van maximum dagprijs bij hulpvraag. Maximum tussenkomst wordt vastgelegd op het niveau van Opcura, zijnde 57,08 euro per dag. Dat betekent dat Opwijkenaren zelf een woonzorgcentrum kunnen kiezen, ook in buurgemeenten, maar dat de tussenkomst steeds beperkt is tot de prijs die in Opwijk wordt betaald. INZET steunde dit principe.

Gemeenteraad 28 mei 2019

Dit onthouden wij uit de gemeenteraad van 28 mei:

De cijfers van het ziekteverzuim bij het gemeentepersoneel liggen hoger dan gemiddeld. Volgens het bestuur is dit te wijten aan een klein aantal personeelsleden die vaak korte periodes ziek zijn. Dit verdient volgens ons de nodige opvolging.

Op een vraag naar de stand van zaken van de verkoop van het oud gemeentehuis in Mazenzele laat de burgemeester weten dat de verkoopsprocedure die eerder al zonder succes liep via een gespecialiseerd immokantoor, zeer binnenkort door gemeente zelf opnieuw wordt opgestart. Er zouden geïnteresseerden zijn.

Verder krijgen basisschool De Boot en de gemeentelijke sporthal een (gezamenlijke) afvalstraat. Ons gemeenteraadslid Luc De Ridder vroeg waarom pmd niet tot de fracties van die afvalstraat behoort, doch daarop kreeg hij geen afdoend antwoord.

Vragen van INZET-raadslid Luc De Ridder:

Lokale energieprojectsubsidies: 130 gemeenten dienden een energieproject in om een energieproject deels gesubsidieerd te krijgen. Opwijk deed dat niet. Jammer, we laten dus subsidies voor energieprojecten liggen, bijv. voor plaatsing van laadpalen of voor vervanging van klassieke straatverlichting door energiezuinige LED-verlichting. Nochtans keuren we op de gemeenteraad regelmatig voor een of meerdere straten dergelijke vervangingsdossiers goed. Voor het Eeksken en Ravensveld zal ons dat ca. 20.000 euro kosten. Voor zo’n project hadden we een subsidie van meer dan 14.000 euro kunnen krijgen. Vanuit INZET vinden het niet meer dan goed bestuur dat onze gemeente ook voor dergelijke energie- en klimaatprojecten optimaal van alle financiële steunmechanismen gebruik maakt.

In het kader van een eerdere vraag van INZET omtrent autodelen en initiatieven in nabijgelegen gemeenten zoals Londerzeel, refereerde Luc naar het autodeelinitiatief in Zuid Oost-Vlaanderen waarbij Sint-Lievens-Houtem, Zottegem, Lede, Geraardsbergen, Lierde, Aalst, Herzele en Maarkedal zich samen inschreven voor het project ‘Autodelen Zuid-Oost-Vlaanderen’ van intercommunale SOLVA. Het intergemeentelijk samenwerkingsverband diende vervolgens een subsidiedossier in bij het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid en kreeg groen licht. Elke gemeente besliste om zelf ook nog 7.000 euro uit te trekken. Met het totale bedrag kan elke gemeente twee elektrische wagens kopen en de standplaats voor de wagens inrichten. Er zal ook een grote communicatiecampagne komen en een lanceringsevenement. We vroegen ons af of dit geen goede inspiratie kon zijn voor Opwijk. Voorlopig is er op dat gebied echter geen beweging.

Uit de OCMW-raad onthouden we:

Het college besliste om in het kader van de CREG-middelen voortaan nog 50% van de energiefactuur terug te betalen voor OCMW-klanten in plaats van 100%. Verdediging van deze maatregel ligt in het sensibiliseren naar energie-efficiëntie, waar INZET ook achter staat. Echter worden met deze nieuwe beslissing ook de goede leerlingen bestraft. Verder stellen we vast dat er naast de halvering van de terugbetaling geen andere flankerende sensibiliserende maatregelen wordt getroffen. Dit lijkt dan ook enkel om een besparing te gaan. Tot slot hangt de terugbetaling aan de gebruiker ook af van de bereidheid van de huiseigenaar om een energiescan te laten uitvoeren. Gebeurt dat niet, dan kan de huurder ook niet rekenen op een terugbetaling, terwijl die daar geen impact op heeft. Wij missen de logica.

Verder oogt de financiële toestand van het OCMW niet rooskleurig. De oprichting van zorgvereniging Opcura ligt mee aan de basis (samen met stijging leeflonen). De autofinancieringsmarge is negatief. Wij zullen dit zeker opvolgen. Temeer omdat het OCMW met de schulden achterblijft en de zorgvereniging de inkomsten vergaart.

Brochure Samen Buurten

Brochure helpt inwoners ‘samen buurten’

Met een brochure met tips en weetjes voor buurt- en straatfeesten wil auteur Tom Bosman mensen aanzetten om hun buren te leren kennen. “’Samen buurten’ is een (nieuw) werkwoord. Het staat voor samen met je buren plezier maken, elkaar helpen, ondersteunen,” vertelt de initiatiefnemer. Daarmee wil hij concreet meehelpen aan het versterken van sociale contacten onder buren en in wijken.  De brochure is uniek in Vlaanderen en gratis verkrijgbaar.

“We hebben steeds minder oog voor sociale contacten. Minder dan een derde van de bevolking heeft nog dagelijks contact met zijn buren.”

Een praatje met de buren, een pintje met de vrienden of eens binnen springen bij familie, de Vlaming heeft steeds minder oog voor die sociale contacten. Vijftien jaar lang peilde de studiedienst van de Vlaamse overheid naar de onderlinge sociale contacten en het verenigingsleven van de Vlaming. De conclusie: de intense onderlinge contacten met vrienden, familie en buren vallen langzaam maar zeker terug. Minder dan een derde van de bevolking heeft nog dagelijks contact met zijn buren.

“Toch is een goed sociaal netwerk belangrijk,” weet Tom Bosman, “zeker met de vergrijzing, en de buurt die bijvoorbeeld in het kader van zorg steeds belangrijker wordt.” Maar een goed contact met de buurt hoeft niet enkel functioneel te zijn, het is ook gewoon plezant.

Hoe concreter, hoe beter

“Als je op lokaal vlak iets wil doen om het sociale weefsel in buurten te versterken, dan pak je dat best zo concreet mogelijk aan,” aldus Tom Bosman. “De feestcheque die bijvoorbeeld onze gemeente vandaag al geeft voor buurtfeesten is een van de tips, maar er zijn er veel meer. Ik wil handvaten bieden en actief aan de slag gaan om mensen zo te stimuleren. In de brochure staan concrete tools om af te spreken, tips over hoe je je communicatie organiseert en hoe je je eerste feest kan financieren.”

Het is de eerste keer dat een brochure zo veel aspecten van het ‘samen buurten’ bij elkaar brengt. “Ik pretendeer niet volledig te zijn, maar voorlopig bestaat er geen andere gids die zo breed gaat. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom. Zo zal de gids in de toekomst nog groeien.”

Buurtadvies

Tom Bosman schreef de brochure op basis van ervaringen met het buurtcomité van de Bunderstraat. “Die wil ik delen met inwoners die willen starten met een buurtfeest of eerste bijeenkomst in de wijk. Andere ervaringsdeskundigen die dat ook willen doen mogen zeker meedoen om ter plaatse advies te gaan geven.”

De tips in de brochure zijn bruikbaar in Opwijk, maar zeker ook in andere gemeenten. “Een deeltje is specifiek voor Opwijk, maar het grootste deel zijn algemene zaken die elders ook toepasbaar zijn,” zegt de auteur.

De brochure is gratis beschikbaar via deze link: Samen Buurten gids (pdf)
Aanvullingen, suggesties en opmerkingen zijn welkom op tombosman@hotmail.com

INZET ongerust over Dries van Mazenzele

INZET maakt zich ongerust: de bomen op de Dries in Mazenzele zijn mogelijk in gevaar. Omwille van de Aquafin- en wegenwerken aan de Dries wordt de grond er reeds enkele maanden drooggetrokken met grondwaterpompen. Het gevaar is daarbij reëel dat hierdoor de wortelkluit van een flink deel van de in 2005 aangeplante bomen uitdroogt.

Omdat het er niet op lijkt dat er bevloeiing is voorzien van de bovenste grondlaag onder de bomen, bevroeg gemeenteraadslid Luc De Ridder (INZET) de gemeentelijke administratie en de bevoegde schepenen hierover per mail. Luc De Ridder: “Als er inderdaad niets voorzien is om de bodem tot op de diepte van de wortelkluit voldoende vochtig te houden, dan moet er heel snel worden ingegrepen. Alle bomen zijn intussen immers uit hun rusttoestand. Ze zullen met hun reserves nog wel bladeren aanmaken, waardoor het lijkt alsof er niets aan de hand is, maar de kans is reëel dat de bomen er later alsnog aan kapot gaan. Dat zou bijzonder jammer zijn voor het mooie, groene karakter van de Dries. En dan hebben we het nog niet over de investering,  de kostprijs van de bomen.”

De Ridder ontving hij na enkele weken nog geen reactie en herhaalde daarom zijn vraag op de gemeenteraad van 30 april. Het schepencollege moest ook dan echter het antwoord schuldig blijven. De gemeentelijke diensten zouden dit nog aan het uitzoeken zijn. “Intussen blijven de pompen wel onverminderd het grondwater wegpompen. Er moet dringend actie ondernomen worden als er niet in bevloeiing is voorzien, anders vrezen we dat de bomen allemaal kapot gaan,” aldus Luc De Ridder.

Hoe zit het met de brandveiligheid van de Opwijkse kerken?

Die vraag stelde ons gemeenteraadslid Luc De Ridder tijdens de gemeenteraad van 30 april. Wij hopen uiteraard dat het nooit nodig is, maar de gebeurtenissen in Parijs zetten ons toch aan het denken. In pers lazen wij al dat van de 1.786 Vlaamse kerkgebouwen 72% geen branddetectie heeft. Bij 21% waren er wel detectoren en van 7% was de toestand onbekend. De cijfers dateren van 2013, maar de toestand zou sindsdien niet veel verbeterd zijn.

Wij zijn bezorgd over ons cultureel erfgoed en vroegen het college dan ook informatie over volgende zaken:

  • Hoe is het gesteld met de brandveiligheid van de kerken op Opwijks grondgebied?
  • Beschikken alle kerken op Opwijks grondgebied over een brandverzekering voor gebouw en inboedel?
  • Beschikken alle kerken op Opwijks grondgebied over rookdetector/brandveiligheidssysteem?

Schepen Jan Couck stelde ons gerust voor wat de oudste kerk betreft, die van Mazenzele. De burgemeester beloofde de info voor het kerkpatrimonium op Opwijks grondgebied op te zoeken. Wij houden u uiteraard op de hoogte.

Wekelijkse GFT-ophaling pas voor zomer 2020

Op de gemeenteraad van 30 april 2019 vernamen wij dat de veelgevraagde wekelijkse ophaling van GFT in de zomermaanden er ook in 2019 niet komt.Dat is volgens INZET een gemiste kans. Reeds in 2015 en nogmaals in 2018 vroegen wij de wekelijkse ophaling van GFT in de zomer. Schepen De Coninck (NVA) antwoordde dat de wekelijkse ophaling er pas in de zomer van 2020 komt.

Sinds 2014 vindt in de zomermaanden een wekelijkse i.p.v. tweewekelijkse ophaling plaats van de (witte) restafvalzakken. Omdat in dezelfde maanden de ophaling van GFT-afval tweewekelijks blijft, mag men er van uitgaan dat heel wat GFT-afval dat anders in de GFT-zakken zou terechtkomen, gedeponeerd wordt in de restafvalzakken. Dat blijkt ook uit de afvalcijfers.

Het in de zomer bijhouden in composteerbare zakken van vochtig GFT-afval, is soms immers problematisch omdat dit afval in die periode vaak sneller gaat rotten of gisten. Voor mensen die niet beschikken over een tuin waar men het GFT-afval zelf kan composteren, zijn er ook weinig alternatieven. Het gevolg is dat heel wat te recycleren afval – wel correct ingezameld GFT-afval wordt tot compost verwerkt – niet meer gerecycleerd wordt, maar als restafval wordt verbrand! Vanuit milieuoogpunt is dit uiteraard zeer nadelig en maatschappelijk onverantwoord. Bovendien levert het voor de gemeente en de gemeenschap een duidelijke meerkost op.

INZET vindt de huidige uitleg van de schepen dat dit niet meer in de planning van Intradura kan worden opgenomen dan ook wat mager en zal blijven aansturen op de wekelijkse ophaling.

Intradura haalt gemeentelijk bedrijfsafval niet meer op

Vanaf 1 juli zal afvalintercommunale Intradura niet langer het afval ophalen bij de gemeentelijke en de niet-gemeentelijke diensten. Gemeentelijke diensten zijn zowel de gemeentelijke scholen en de gemeentelijke zalen als de gemeentediensten zelf. Niet-gemeentelijke diensten zijn OPcura (het autonoom zorgbedrijf dat het beheer van het ocmw-rust- en verzorgingstehuis De Oase en de serviceflats in handen heeft), de vrije scholen en de niet-gemeentelijke zalen (parochiezalen).

Het afval van al deze diensten wordt beschouwd als ‘gelijkaardig bedrijfsafval’. Doordat het tot nu toe ook wekelijks wordt opgehaald door Intradura, werd het echter steeds meegeteld in het jaarlijks huishoudelijk (rest)afval. Daar wil men van af. Omdat het om gelijkaardig bedrijfsafval gaat, zal het binnenkort moeten worden opgehaald door een externe, erkende afvalophaler en niet meer door Intradura.

Afval verdwijnt niet

De niet-gemeentelijke diensten zullen dan geen belasting meer moeten betalen voor de door de gemeente ter beschikking gestelde DIN-containers (grote containers op wielen). Dit afval zal dan ook niet langer meegerekend  worden in het restafvalcijfer per inwoner per jaar. Op dit ogenblik zit de gemeente aan 147,71 kg per inwoner per jaar (6,28 kg méér dan in 2016). In 2022 moet ze het huishoudelijk restafval beperken tot 116 kg (door de OVAM opgelegde doelstelling). Met het verdwijnen van het afval van de gemeentelijke en niet-gemeentelijke diensten zal het cijfer lichtjes dalen, maar absoluut onvoldoende om nog maar in de buurt te komen van die doelstelling.

INZET merkt op dat met het verdwijnen van dat afval uit de cijfers, het afval zelf nog niet verdwijnt. De boodschap moet volgens INZET zijn dat zowel gemeentelijke als niet-gemeentelijke diensten verder moeten inzetten op afval voorkomen en (nog) meer selectieve inzameling. Momenteel worden wekelijks door Intradura nog 22 containers (1.100 liter DIN) opgehaald bij de gemeentelijke en 20 containers bij de niet-gemeentelijke diensten.

Niet-gemeentelijke diensten moeten zelf voorzien in hun ophaling

INZET vind het bovendien jammer dat de gemeente niet zelf de organisatie op zich neemt voor het aanstellen van een externe erkende ophaler (voor gemeentelijke- én niet-gemeentelijke diensten). De gemeente zou dat nochtans perfect kunnen als zogenaamde aankoopcentrale voor zowel de gemeentelijke als de niet-gemeentelijke diensten.

Nu zullen de gemeentelijke scholen, de vrije scholen, OPcura en de niet-gemeentelijke zalen daar elk voor zich moeten voor zorgen. Zo laat men de kans liggen op het bedingen van een betere prijs. Bovendien bestaat nu een reëel risico dat de verschillende diensten met verschillende erkende ophalers zullen werken, met meer vrachtvervoer in onze dorpscentra tot gevolg heeft. Vanuit leefbaarheid en verkeersveiligheid is dat toch absoluut te vermijden.